środa, 10 lutego 2016

Zasypianie - P. Cielecki


"Zasypianie" - Piotr Cielecki
Wydawnictwo Prószyński & S-ka
Oprawa twarda
Ilość stron : 318

Kiedy ujrzałam tę książkę na wystawie w jednej z księgarń i dostrzegłam jej cenę promocyjną, postanowiłam,że muszę ją mieć. Prawdę mówiąc nie wiem dlaczego aż tak rzuciła mi się w oczy. Przystojny facet na okładce, a być może całokształt okładki albo tytuł "Zasypianie" ? Pomyślałam, o czym może być ta książka ? I wtedy zapoznałam się z opisem z tyłu oprawy i stwierdziłam, że koniecznie muszę ją przeczytać.  I tak też się stało, jednak z małą pauzą ...

Muszę przyznać, że niestety po kilkunastu stronach jej czytania musiałam zrobić przerwę. Poczułam się lekko zniesmaczona opisami kobiet, doznań seksualnych, życia głównego bohatera w dość wulgarny i dosadny sposób. Odłożyłam zatem książkę na półkę i postanowiłam wrócić do niej za jakiś czas. Po paru dniach doszłam do wniosku, że skoro kupiłam i zaczęłam czytać, to muszę ją skończyć. W sumie byłam trochę ciekawa dalszych losów bohatera i tego, czy jego życie i on sam się zmienią. 

O czym zatem opowiada "Zasypianie" ?

Piotr - student uczelni artystycznej, pracuje w firmie fotograficznej, czasem pisuje opowiadania do różnych redakcji. Jest facetem dowcipnym, skupionym na sobie, szczerym do bólu. Poza tym to seksoholik, alkoholik, lubiący zażywać narkotyki. Jednym słowem łajdak, jak sam siebie określa. Jego codzienne życie polega na ciągłym piciu piwa lub wódki, sprowadzaniu dziewczyn do łóżka, imprezowaniu, czasem na wykonaniu jakiejś pracy. Żyje z dnia na dzień, bez żadnych perspektyw na przyszłość. Jest bezczelny, pozbawiony jakichkolwiek uczuć, niezdolny do miłości, wulgarny. Nigdy nie był w stałym związku. Swoje koleżanki i inne poznane kobiety traktuje jak obiekty seksualne, najważniejszy dla niego jest ich wygląd zewnętrzny. Nie zwraca do końca uwagi na to co mówią, jak się zachowują. Aż do dnia, w którym poznaje Weronikę ...

Kim jest Weronika i dlaczego wywarła tak duże wrażenie na Piotrze ? Czy mężczyzna się zmieni i czy będzie potrafił zbudować stały związek ? Czy wreszcie ujawni swoje emocje i uczucia ? I czy będzie chciał zmian, jakie zaoferuje mu Weronika ?

"Zasypianie" polecam zarówno kobietom jak i mężczyznom. Według mnie nie jest to książka, która na długo pozostaje w pamięci. Czyta się ją szybko. Momentami jest zabawna, głównie wtedy, kiedy Piotr prowadzi rozmowy z babcią i dziadkiem. Mam wrażenie, że postacie drugoplanowe odegrały większą rolę i były ciekawsze niż główny bohater. Postać Piotra irytuje, a zarazem wzbudza współczucie. Można stwierdzić, że przespał swoją młodość, szanse na lepsze życie i fajny, dojrzały związek. Książka niesie ze sobą pewne przesłanie, które każdy z nas zinterpretuje na swój sposób. Jedno jest pewne, że aby przeczytać tę pozycję, trzeba mieć dystans do siebie i do życia.

Zapraszam do lektury :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Serdecznie dziękuję za odwiedziny mojego bloga i za wszystkie komentarze :)

Korzystanie ze strony Wielbicielka książek i pozostawianie komentarzy jest jednoznacznym wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnych z art. 13 o Ochronie Danych Osobowych.
Jednocześnie każda osoba ma prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich poprawienia w razie potrzeby.